آیپد پرو 9.7

 آیپد پرو همانند نسل جدید آیفون اما یک تبلت است که کاربران را به واسطه ی امکانات ویژه ای که دارد، خلاق تر و پویاتر کرده است. ابزاری با سرعت بالا و استفاده ی آسان. بسیاری از مهندسان و طراحان که در نظر سنجی های مربوط به محصولات اپل شرکت کرده اند، رضایت خود را از کار با این تبلت اعلام داشته اند. شرکت اپل در 21 ماه مارس سال 2016 از نسل جدید خود با نام iPad pro  رونمایی کرد. این محصول با همین نام در ابعاد مختلفی تولید شد. در این مقاله آیپد پرو 9.7 توسط مجله ماه مورد بررسی قرار گرفته و خصوصیات و ویژگی های این مدل از آیپد عنوان شده است.

شرکت اپل در طراحی این محصول جدید از امکانات جدیدی مثل صفحه نمایش pro Retina و فناوری True Tone رونمایی کرده است که در مبحث مربوط به خصوصیات صفحه نمایش، به بررسی این ویژگی ها میپردازیم.

طراحی آیپد پرو 9.7

به نظر میرسد شباهت های زیادی میان محصول قبلی اپل یعنی آیپد ایر 2 و نمونه ی جدید آیپد پرو وجود داشته باشد و همین می تواند کیفیت و ظرافت را در این محصول جدید، تضمین کند. آیپد پرو 9.7 در ابعاد 240*169*6.1 میلی متر طراحی شده است. این ابعاد بسیار ایده آل بوه و قابلیت حمل در کیف دستی را دارد. حتی وزن آن هم با آیپد ایر 2 یکی است، هر دو 437 گرم. پس واژه ی پرو در این محصول به معنی بزرگتر یا سنگین تر شدن نیست، بلکه مفهوم قوی تر شدن دارد.

اندازه ی صفحه نمایش، 9.7 اینچ، جنس قاب، آلومینیوم و دارای یک حسگر انگشتی فوق سریع است. جک هدفون و دکمه ی خاموش و روشن دستگاه در بالای آن و دکمه ی تغییر ولوم نیز در سمت راست قرار دارد. این تبلت در رنگ های نقره ای، طلایی، خاکستری و صورتی- طلایی عرضه می شود. تقریبا می توان گفت که این همان رنگ هایی است که اپل در محصولاتی مثل آیفون اس 6 و آیفون اس 6 پلاس نیز به کار برده بود.

لنز دوربین در قسمت پشت تبلت قرار دارد  و اغلب کاربران از طراحی و محل قرار گیری آن راضی نیستند. این دوربین مجهز به فلش LED از نوع True Tone است که قابلیت عکاسی با همان کیفیت گوشی های هوشمند را برای شما فراهم می کند. به طور کلی، اپل در طراحی این تبلت به شکل زیرکانه ای از طراحی های قدیمی به اضافه ی استفاده از فناوری های جدید بهره برده است.

نمایشگر آیپد پرو 9.7

از نظر فنی، نمایشگر ipad Air 2 با ipad pro 9.7 شباهت هایی دارند. اما فقط در رزولوشن، اندازه و تعداد پیکسل ها. در این سال، اغلب محصولات تولید شده از فناوری رتینا در محصولات خود بهره بردند. اما اپل برای اولین بار این مورد را در آیپد پرو 9.7 به کار برده است. از طرفی فناوری True Tone نیز که مربوط به افزایش کیفیت در نمایش رنگ سفید است، در این تبلت استفاده شده است. این فناوری، تصاویر نمایشگر را طبیعی تر جلوه میدهد و با کاهش میزان رنگ آبی، چشم را آزار نمی دهد.

هدف اپل از به کارگیری چنین امکاناتی این است تا صفحه نمایشگر را به یک برگ کتاب تبدیل کند، به گونه ای که کمتر موجب آسیب به چشم شود و کارشناسان امیدوارند که برند های دیگر نیز با استفاده از چنین امکاناتی، سلامت کاربران را تضمین کنند. در اولین روزهای استفاده از نمایشگری با این فناوری ممکن است قدری کیفیت بالا و شفافیت تصویر، خسته کننده و عجیب باشد، اما پس از چند روز استفاده مطمئنا به آن عادت خواهید کرد.

شفافیت تصویر به قدری بالاست که حتی در فضای بیرون و در نور خورشید نیز بدون ایجاد کمترین تغییری در کیفیت، می توانید از تبلت استفاده کنید. رزولوشن تصویر در ipad pro 9.7، 2048*1536 و 264 پیکسل در هر اینچ است. کیفیت ارائه ی رنگ نیز 25 درصد از دیگر محصولات اپل بیشتر است. در واقع این تبلت از همان فناوری برای ارائه ی تصویر استفاده می کند که در صنعت سینمای دیجیتال به کار گرفته می شود. به همین دلیل است که این محصول مورد توجه اغلب هنرمندان و عکاسان جهت ویرایش عکس و کار با فتوشاپ قرار گرفته است.

دوربین آیپد پرو 9.7

دوربین این تبلت، جز آن دسته امکاناتی است که معمولا از نظر کاربران، در حقیقت استفاده از آن نوعی تلف کردن وقت است. دوربین تبلت در قسمت پشت قرار دارد و در اکثر موارد جای مناسبی قرار گرفته نگرفته است. تفاوت عمده ی آیپد پرو 9.7 کیفیت بالای دوربین آن است که تقریبا شبیه به کیفیت گوشی های هوشمند طراحی شده است.

در واقع کیفیت این دوربین 12 مگاپیکسلی در حدی است که ممکن است فرد  به اشتباه بیوفتد که آیا این عکس را با گوشی هوشمند گرفته یا با همین تبلت. کیفیت این دوربین نزدیک به کیفیت دوربین نصب شده در گوشی آیفون اس 6 است که عکس هایی منحصر به فرد تهیه می کند.

دوربین جلو نیز دقتی 5 مگاپیکسلی دارد و شفافیت تصویر در آن در حد مطلوب است. اپل کار با دوربین این تبلت را بسیار جدی گرفته و تلاش کرده تا تمامی امکانات موجود در دوربین گوشی های هوشمند را در این تبلت نیز به کار ببرد.

سخت افزار و عملکرد آیپد پرو 9.7

در بحث خصوصیات فنی به راحتی می توان معنی واژه ی pro را متوجه شد. این یعنی علی رغم اندازه ی کوچک، قدرت عملکردی سیستم بسیار بالاست. پردازشگر این تبلت از نوع A9X است که شامل یک کمک پردازشگر M9 و یک کارت گرافیک سری 7 از نوع PowerVR 12 cluster است. این تبلت به رم 2 گیگابایتی نیز مجهز شده است.

این خصوصیات یعنی به راحتی می توانید برنامه های متعدد را نصب و استفاده کنید، فیلم تماشا کنید، به جست و جو در اینترنت بپردازید و از آن تقریبا به عنوان یک کامپیوتر بهره ببرید. این تبلت با ظرفیت حافظه های 32، 128 و 256 گیگابایتی به بازار عرضه می شود.

سیستم عامل آیپد پرو 9.7 از نوع ios 9.3 است که قابلیت ارتقا به ios 11 را نیز دارد. بسیاری از خصوصیات این سیستم عامل، گویی برای اجرا در تبلت طراحی شده است و از جمله خصوصات ویژه ی آن، استفاده ی هم زمان از چند برنامه بدون ایجاد هیچ اختلالی است. با استفاده از منوی تنظیمات می توان صفحه نمایش را به دو قسمت تقسیم کرد و هم زمان با تماشای فیلم، از برنامه های جانبی دیگری نیز استفاده کنید.

قدرت اسپیکر آیپد پرو 9.7

اسپیکرهای نصب شده بر روی این تبلت، یکی از وجوه تمایز عمده ی آن با دیگر نمونه های موجود است، یک سیستم صوتی دارای 4 اسپیکر. علاوه بر 2 اسپیکری که در قسمت بالای این تبلت قرار گرفته، به منظور تقویت کیفیت صدا 2 اسپیکر دیگر نیز در قسمت پایین تعبیه شده است. شاید یکی از دلایل عمده ی کاربران برای خرید این مدل تبلت وجود چنین سیستم صوتی قوی است. صدای این سیستم بسیار واضح و طبیعی است و در مقایسه با آیپد ایر 2 قدرت بیشتری دارد.

اما خصوصیت برجسته ی این اسپیکر ها این است که هم زمان با چرخش تبلت، عملکرد آن نیز تغییر می کند. به عبارت دیگر، هنگامی که شما تبلت را در حالت افقی قرار داده و تصویر را میچرخانید، به نظر می رسد اسپیکر نیز با تصویر می چرخد تا صدای ایجاد شده طبیعی تر و دارای تعادل بهتری شود. همین خصوصیت یکی از عواملی است که موجب برتری امکانات این تبلت نسبت به مدل های دیگر شده.

قلم آیپد پرو 9.7

قلمی که اپل در محصولات خود مورد استفاده قرار می دهد، چیزی شبیه به قلم گلکسی نت 5 نیست. بلکه یک ابزار با خصوصیات ساده است که البته حسگر های زیادی برای داشتن عملکرد بهتر بر روی آن نصب شده است. استفاده از این قلم بسیار راحت و بی دردسر است. به لطف وجود حسگر های متعدد، امکان استفاده از قلم، حتی با دستکش نیز فراهم شده است. همان طور که اشاره کردیم، اغلب طراحان اعلام کردند که کار طراحی با این تبلت و البته با قلم آن، مشکل خاصی ایجاد نمی کند و همگی از عملکرد آن رضایت داشته اند.

این قلم برای آن دسته از کاربرانی که با برنامه هایی مثل CAD یا فتوشاپ کار می کنند بسیار مناسب است. زیرا به راحتی می توان با این قلم به طراحی جزییات پرداخت. نکته ای که اکثر کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند، این است که وجود یک صفحه کلید برای یک تبلت بسیار ضروری تر است از داشتن قلم. اما به هر حال برخی کاربران وجود چنین امکاناتی را دلیل انتخاب خود قرار می دهند و طراحان اپل نیز این نکته را به خوبی درک کرده اند.

اما نکته ی اصلی و عیب بزرگ این تبلت، نداشتن محفظه ای برای قرار دادن این قلم است. همین موجب شده تا بعضی کاربران، عطای استفاده از قلم را به لقای آن بخشیده و ترجیح می دهند از صفحه کلید استفاده کنند.

صفحه کلید هوشمند آیپد پرو 9.7

اخیرا تلبت ها در حال تبدیل شدن به یک کامپیوتر کامل هستند. ipad pro 9.7 مجهز به یک صفحه کلید هوشمند است که با نمونه های قبلی که بلوتوثی بودند و جز لوازم جانبی دستگاه محسوب می شوند، متفاوت است. این صفحه کلید از طریق یک پورت هوشمند به تبلت متصل شده و دقیقا پس از اتصال، بدون نیاز به هیچ گونه تنظیمات خاصی قابل استفاده است. ابعاد آن دقیقا به اندازه ی ابعاد تبلت است و پس از استفاده نیز، می توانید آن را همانند یک کاور بر روی نمایشگر قرار داده و حمل کنید.

نکته ی جالب توجه اینکه، دکمه های این صفحه کلید از جنس پارچه بوده و استفاده از آن بسیار راحت و بی درد سر است. این صفحه کلید ضد آب اکنون با قیمت 149 دلار عرضه می شود که با توجه به قابلیت های منحصر به فردی که دارد، قیمت آن منصفانه به نظر می رسد.

عمر باتری آیپد پرو 9.7

یکی از جنبه ها و قسمت ای مهم یک تبلت، نوع کارکرد باتری است. زیرا از این وسیله به منظور انجام کارهای مختلفی استفاده می شود و کاربر باید برای ساعات طولانی خارج از منزل و یا محیط کار، آن را به کار گیرد. پس عمر باتری یکی از نکات مهم در انتخاب یک تبلت است. خوشبختانه آیپد پرو 9.7 دارای یک باتری با عملکرد عالی است که تا 24 ساعت ذخیره ی شارژ را حفظ می کند.

این باتری از نوع 27.5 wh است که به خوبی نیاز پردازشگر را به شارژ تامین می کند. علی رغم ظرفیت بالا، سرعت شارژ باتری بسیار ضعیف بوده و حدودا 3 ساعت و 50 دقیقه زمان برای شارژ کامل آن نیاز است. البته با خرید یک پورت USB C به صورت جداگانه، این مشکل تا حدودی قابل حل است.

خصوصیات فنی ipad pro 9.7

  • ابعاد: 240*169*1/6 میلی متر
  • وزن: 437 گرم
  • نمایشگر: 7/9 اینچ از نوع IPS LED
  • رزولوشن: 1536*2048 پیکسل
  • سیستم عامل: ios 9.3  قابل ارتقا به ios 11.4
  • پردازشگر: اپل A9X دو هسته ای
  • RAM: 2 گیگابایت
  • حافظه ی داخلی: 32، 128 و 258 گیگابایتی بدون قابلیت نصب کارت حافظه
  • دوربین اصلی: 12 مگا پیکسل با لنز f/2.2
  • فلش: از نوع LED
  • دوربین جلو: 5 مگا پیکسل با لنز f/2.2
  • باتری: 7306 میلی آمپر
  • رنگ: نقره ای، طلایی، خاکستری، صورتی- طلایی

با مجله اینترنتی ماه همراه باشید تا بررسی ها و ملاحظات مربوط به گوشی ها و تبلت های تولید شده اخیر را مانند آیفون 7، آیفون 8 پلاس و غیره با هم مرور کنیم، امید است تا این مقاله که در مورد آیپد پرو 9.7 بود مورد رضایت شما کاربر گرامی قرار گرفته باشد.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
appleاپل
Comments (1)
Add Comment
  • سحر

    محصول بی نظیریه…